Alle mennesker har en historie – en livshistorie, som fortæller,
hvor vi kommer fra, og hvad vi har oplevet. For at forstå, hvem
man selv er, og kende sin identitet, er det betydningsfuldt at for-
stå sin baggrund og have kendskab til sin familie, sine rødder og sin fortid.
Forskning har vist, at plejebørn i særlig grad har behov for at kende og forstå deres livshistorie og deres familie. At blive adskilt fra sine forældre og anbragt i en anden familie kan
skabe kaos i plejebarnets oplevelse af sig selv og sit tilhørsforhold. I værste fald risikerer
man, at barnet svækkes i sin evne til at kunne tilknytte sig nye omsorgspersoner.
Indhold
• Vi skal tage et kig på vores egen historie og opvækst – hvilke værdier har den ført med sig, som har gjort os til de mennesker, vi er i dag.
• Hvorfor livshistorie? Hvilken betydning kan det få for barnet senere og i opvæksten, hvis det ikke kender og får genfortalt sin historie?
• Barnets narrative hukommelse og erindringer – hvordan nuancere uden at underkende barnets opfattelse
• Forældrenes betydning og samarbejdet om barnets opvækst
• Min historie – et bogsæt til inspiration for arbejdet med livshistorien
• Vigtigheden af kontakt og tilknytning i samarbejdet med plejebarn og forældre om barnets livshistorie.
I vil på dagen få konkrete idéer til at samarbejde med jeres plejebarn og
dets forældre om at udarbejde barnets livshistoriebog, herunder at være
detektiver i barnets historie.
Dagen vil bringe små oplæg, filmklip og øvelser samt gruppearbejde.
Undervisere
Gitte Nyboe Jakobsen og Heidi Møller-Rasmussen, begge socialrådgivere
og familieplejekonsulenter. Begge har mange års erfaring i at arbejde
med plejebørns livshistorie.